Adem zonder een geurtje

In tijden waarin bijna alle taboes de wereld uit zijn, blijft die van een slechte adem toch overeind. Halitosis - de medische term voor het probleem - is dan ook een gênant kwaaltje. Gelukkig kan je het in veel gevallen gemakkelijk aanpakken en weer ademen zonder een geurtje.

Als het een troost kan zijn: naar schatting heeft 1 op de 5 mensen er wel eens last van. Gelukkig ligt de oorzaak van het onaangename geurtje in de meeste gevallen in de mond zelf en kan je er dus ook echt iets aan doen. Een ademgeurtje als je wakker wordt? Daar heeft vrijwel iedereen last van en gaat meestal over als je iets drinkt.

Waar komt het vandaan?

Een slecht ruikende adem wordt veroorzaakt door bacteriën die voedselresten, dode cellen en slijmen omzetten tot zwavelgassen. Het zijn die laatste die verantwoordelijk zijn voor het vieze geurtje. De bacteriën bevinden zich vooral achteraan op de tong en in het tandplak in de holten tussen de tanden. Als tandplak niet op tijd verwijderd wordt, ontstaat tandsteen en begint het tandvlees te ontsteken, wat de meest voorkomende oorzaak is van een slechte adem.

Wat kan je er aan doen?

Om een slechte adem te voorkomen, is het belangrijk om er een goede mondhygiëne op na te houden. Enkele tips:

  • Poets twee keer per dag (of beter nog na elke maaltijd) je tanden
  • Schraap dagelijks de tong met je tandenborstel
  • Reinig de holtes tussen de tanden met flosdraad
  • Drink genoeg water om een droge mond te vermijden, dat is een broeikas voor bacteriën`
  • Ontsmettende mondspoelmiddelen op basis van chloorhexidine kunnen heel nuttig zijn: gebruik ze tijdelijk en in overleg met je dokter, tandarts of apotheker

  • Vermoeidheid in de winter

    De feesten zitten erop. Buiten is het koud en guur. Geraak jij ook moeilijker op gang in deze periode van het jaar? Sneller moe en een beetje futloos? Dan heb je allicht te kampen met een winterdip. Vervelend, maar zeker niet abnormaal. En je kan er iets aan doen. Vijf tips!

    TIP 1: STA VROEG OP

    Wie last heeft van een winterdepressie: sta vroeg op. Pluk de dag! Zelfs als je pas om twee uur ’s nachts gaat slapen, sta je maar beter elke dag voor acht uur op. Zo help je je biologische klok om je lichaam wakker te maken.

    TIP 2: GA NAAR BUITEN

    Door het koude weer is de verleiding groot om de hele dag binnen te zitten. Probeer toch om elke dag buiten te komen, ook al regent het. Het is belangrijk om je lichaam licht te gunnen. Dat licht is dan weer belangrijk voor je vitamine D-gehalte. Te weinig vitamine D zorgt ervoor dat je je minder goed in je vel voelt.

    TIP 3: NEEM ALLE VITAMINEN OP

    Gezond eten is altijd belangrijk, maar in deze periode van het jaar nog net iets meer. Het kan ook zeker geen kwaad om voedingssupplementen te nemen: vitamine B12 en vitamine D. Let er goed op dat je elke dag ontbijt. Zo komt je spijsvertering op gang en verdwijnt het slaperige gevoel. Voldoende water drinken is belangrijk, vooral als de verwarming de hele dag opstaat, om uitdroging te vermijden.

    TIP 4: BEWEEG VOLDOENDE

    Sporten is gezond. En ook tegen de winterdip is het een wondermiddel. Sport als je kan buiten, om licht op je lichaam toe te laten. Bewegen doet endorfines (of gelukshormonen) vrijkomen in je lichaam, waardoor je je instant beter voelt. Lopen en fietsen zijn ideale sporten, maar een fikse wandeling kan zeker ook al veel deugd doen. Yoga maakt dan weer je lichaam soepel en je geest helderder.

    TIP 5: ZORG VOOR LICHT

    Kan je door omstandigheden niet vaak je huis uit? Dan kan lichttherapie een oplossing bieden. Er zijn verschillende lampen op de markt die ochtendlicht of daglicht nabootsen. Doe het niet té vaak overdag, anders denkt je lichaam dat het ochtend is en geraakt je biologische klok ontregeld. Te lang lichttherapie volgen kan ook paniekaanvallen veroorzaken. En het échte natuurlijke licht geniet uiteraard altijd de voorkeur!

  • 6 dingen die je kan doen bij een droge hoest

    Heb je een kriebel in de keel en moet je constant kuchen zonder dat het helpt? Dan heb je waarschijnlijk last van een droge hoest of kriebelhoest.

    Een droge hoest is, zoals de naam het zegt, ‘droog’: dus vrij van slijm. Het is een hoest veroorzaakt door irritatie, bijvoorbeeld door droge lucht (airco of koude lucht), stof, een luchtweginfectie (verkoudheid) of ontsteking van de slijmvliezen en luchtwegen.

    Bij een droge hoest is de drang om te hoesten erg sterk: er kriebelt iets in jouw keel, je wil dat weg en dus hoest je. Het probleem is dat dat niet werkt en dat je het probleem vaak verergert omdat je luchtwegen extra geïrriteerd geraken.

    Wat kan je wel doen?

    1. Voldoende water drinken: ervoor zorgen dat de luchtwegen vochtig blijven vermindert de irritatie. Dat kan een flink pak meer vocht zijn dan je anders opneemt.
    2. Potjes water op de verwarming zetten of een luchtbevochtiger of verdamper gebruiken: zo verhoog je de vochtigheidsgraad van de lucht, wat ook weer de kans op irritatie door droge lucht van verwarming vermindert. Je kan bovendien een aromatische olie aan het water toevoegen. Dit ruikt niet alleen lekker maar heeft ook verzachtende eigenschappen.
    3. Een hoestpastille: het kan de prikkel (tijdelijk) onderdrukken. Opgelet: volg de voorschriften!
    4. Door je neus ademen of je verstopte neus zo snel mogelijk weer open krijgen.
    5. Vermijden roken en rokerige/stoffige ruimtes.
    6. Hoestsiroop nemen kan maar vraag raad aan je apotheker. Doe dit niet bij de minste kriebel in je keel!

  • Vezelrijke voeding: Waarom is het zo belangrijk?

    Wist je dat vezels in de maag niet verteerd worden? Dat is een van de redenen waarom ze zo belangrijk zijn. Vezels komen dus onverteerd in de darmen terecht, en daar voeden goedaardige darmbacteriën zich met de vezels. Dit is goed voor het verliezen van gewicht omdat je je hongergevoel ermee stilt, en ook je bloedsuikerspiegel wordt erdoor verlaagd. 

    Toch weten de meeste mensen niet veel over het belang van vezels. Laat staan in welke levensmiddelen vezels voorkomen. De mensen die wel weten dat vezels gezond zijn, zijn zich vaak alleen bewust van de positieve effecten op de stoelgang, maar niet dat vezels een positief effect hebben op:

    • Overgewicht
    • Bescherming tegen hart- en vaatziekten
    • Kanker
    • De stoelgang

    Wat zijn vezels precies?

    Voedingsvezels (vezels) is de verzamelnaam voor een bepaalde groep koolhydraten die niet in de dunne darm kunnen worden verteerd. Er bestaan allerlei verschillende soorten vezels die verschillende effecten hebben op ons lichaam.

    Vezels kunnen ook later toegevoegd worden aan een product, in de vorm van geïsoleerde vezels. Dit wordt gedaan door de vezels uit een ander product te halen, en vervolgens toe te voegen aan een product dat van nature niet zoveel vezels bevat, bijvoorbeeld zuivelproducten.

    Vezelrijke voedingsmiddelen

    De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is 25 gram voor vrouwen en 38 gram voor mannen. Maar de meeste mensen eten slechts de helft van deze hoeveelheid. Gelukkig is het relatief makkelijk om je vezelinname te verhogen, bijvoorbeeld met de volgende producten:

    • Peren: Vezels bevatten 3,1 vezels per 100 gram, en zijn daarmee een van de beste bronnen van vezels.
    • Avocado’s: De avocado is een stuk vetter dan de meeste andere vruchten, maar dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn! Avocado’s bevatten zeer veel vitamine C, magnesium, vitamine E kalium en vezels! Avocado’s kunnen dus zeker niet ontbreken in je dieet.
    • Appels: Deze heerlijke vrucht bevat 4,4 gram vezels per middelgrote appel, dat is dus zeker niet verkeerd. Het is een van de meest voedzame fruitsoorten die er bestaat.
    • Wortelen: Deze knapperige groente bevat 2,8 gram vezels per 100 gram. Wortelen zijn relatief zoet voor een groente, en kun je gemakkelijk toevoegen aan heleboel verschillende gerechten.
    • Artisjok: Een groentesoort die soms een beetje vergeten wordt, is artisjok. Toch is ook deze groente heel erg gezond, en met 5,4 gram vezels per 100 gram, is de vezelinhoud ook zeker niet verkeerd.

  • Wat kan ik doen tegen droge ogen met dit koude weer?

    Nu de temperaturen er niet meer voor terugdeinzen om af en toe te flirten met de nul, voelen ook onze ogen dat het buiten wel erg koud is. Ogen reageren op koude door heel droog te worden. Een vervelend gevoel, maar gelukkig kan je er wel iets tegen doen.

    Net als in de zomer, als de temperaturen hoog zijn, kan ook koud weer droge ogen verzoorzaken. De oorzaak is meestal dat het verschil tussen de temperatuur binnen en buiten erg groot is. Het oogvocht verdampt te snel. Ook de gure wind droogt ogen uit. Dat merk je bijvoorbeeld wanneer je ogen automatisch meer traanvocht produceren. Gelukkig kan je die droge ogen een handje helpen aan de hand van deze tips:

    1. VOLDOENDE NACHTRUST

    Een heel eenvoudig maar effectieve tip: zorgt voor voldoende slaap. Vermoeide ogen voelen nog droger aan, een goeie nachtrust zal dus - zoals tegen heel wat andere kwaaltjes - nooit kwaad doen.

    2. VEEL DRINKEN

    Water wel te verstaan. Genoeg water drinken (anderhalve tot twee liter) per dag helpt om het vochtgehalte in ons lichaam op peil te houden en om droge ogen te voorkomen.

    3. OOGDRUPPELS

    Een snelle remedie tegen vermoeide en droge ogen zijn oogdruppels. Je vindt oogdruppels in de apotheek, voor verschillende profielen: lenzendragers, af en toe last van droge ogen, vaak last van droge ogen,…

    4. LENZEN VOOR DROGE OGEN

    Heb je last van droge ogen en draag je lenzen, dan loont het misschien de moeite om voor lenzen te kiezen die speciaal ontwikkeld werden om de ogen vochtig te houden. Vraag raad aan je oogarts of apotheker.